Logboek - 2026


2de Theedoos 2x2

27-2-2026 - Ongeveer twee maanden geleden gestart met een tweede theedoos met hetzelfde motief. Krijgt een andere afwerking. Inmiddels al redelijk gevorderd met het snijden.

6-4-2026 - Het snijden is klaar. Nu een momentje vinden om de werkplaats in te duiken om het doosje in elkaar te zetten en daarna afwerken.

12-5-2026 - De theedoos is gemonteerd. Alleen de scharniertjes moeten nog geplaatst worden. Daarna kan hij gebeitst worden. 

2de Lijstje op A4

17-10-2025 - Een andere kleinzoon heeft ook een nieuwe slaapkamer. Toen hij het lijstje van zijn broer zag, wilde hij er ook wel graag één. Maar ik moes wel op zoek naar een nieuw patroon. Het patroon op het bovenstaande proefplankje wordt hem waarschijnlijk.

14-2-2026 - Het begin is er. De zijden zijn op breedte gezaagd en de patronen opgeplakt. Het snijden kan beginnen.

27-2-2026 - Voor de eerste zijde is het snijden klaar.

6-4-2026 - De twee korte zijden zijn gesneden.

Dienblad

14-2-2026 - In mijn voorraad hout kwam ik dit plankje op maat voor een dienblad tegen. Direct aan het tekenen geslagen en bovenstaande patroon (na)gemaakt. 

21-2-2026 - Ondertussen is deze ook al gesneden. Ligt nu te wachten om afgewerkt te worden als een dienblad.

12-5-2026 - Het dienblad is klaar. Alleen nog beitsen.


Smartphone houder

Dit was een experiment. Het plankje is afval, omdat ik de V-inkeping aan de verkeerde kant heb geplaatst... :-(

Maar ik wilde graag een blank hout plankje met zwarte kerfsnedes. Helaas nog niet goed gelukt. Alhoewel het er al wel aardig uitziet. Het idee is goed. Maar de techniek nog niet. De beits is uitgelopen in het blanke. 

Wat heb ik gedaan? Als eerste heb ik het plankje met kleurloze beits op oliebasis gelakt. Daarna heb ik het patroon uitgesneden. En tot slot de kerfsnedes met zwarte beits op oliebasis ingekeurd. De overtollige beits (buiten de kerfsnedes) kon ik met een katoene doek wegvegen (omdat het al gelakt was). Maar helaas is de zwarte beits onder de blanke lak in de nerven gelopen. 

Hier moet ik nog iets op bedenken. Als ik de oplossing heb, dan zal ik die hier posten. Als jij een oplossing weet, dan hoor ik het natuurlijk ook graag. 


Mandala

15-4-2026 - Dit is een proefplank met het basis patroon voor een mandala met een doorsnede van 25 cm. Ik ben hier heel enthousiast over. Deze ga ik snel maken. 

12-5-2026 - Het begin is er. De bovenste plank wordt de mandala. Het patroon is afkomstig van een ontwerp van de My Chip Carving site. De voet heb ik zelf bijpassend ontworpen. Het is de bedoeling dat de mandala met twee stokjes op de voet komt te staan. De twee stokjes komen precies in het midden van de rozetten in de voet. 

15-5-2026 - Ook de mandala zelf heb al voor een geel uitgesneden. Het wordt prachtig.

Klok

12-5-2026 - Deze klok is staat nog even in de wachtstand. Eerst de andere onderhanden projectjes afronden ;-).

Tissuedoos

15-4-2026 - Proefplankje met patroon voor een tissuedoos. Ook dit projectje staat in in de wacht...